مترجم: سیداحسان حسینی
منبع:راسخون
 

از بستنی گرفته تا ورزش، چیز‌های خوب هم بصورت بیش از اندازه می‌توانند مردم را بیمار کنند. و وقتی مردم داروی بیش از حد مجاز استفاده می‌کنند، اثر آن می‌تواند خطرناک باشد. به همین جهت پزشکان درباره نتایج نظرسنجی‌هایی که به تازگی صورت گرفته نگران هستند.
اندازه گیری درست دارو‌های مایع به دقت و مهارت نیاز دارد. دکتر‌ها توصیه می‌کنند که برای اندازه گیری دقیق میزان دارو‌ها از ابزاری مانند قطره چکان دارو و سرنگ دهانی استفاده کنید. آنها شدیداً استفاده از این ابزار را به چیزهای دیگر مثل قاشق آشپزخانه ترجیح می‌دهند. اما این توصیه‌ها فقط در صورتی مفید واقع می‌شوند که مردم از آن‌‌ها پیروی کنند. و نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که بیشتر والدین‌ها این کار را نمی‌کنند.
شونا یین، پزشک متخصص اطفال در دانشگاه نیویورک در شهر نیویورک است. او عضوی از تیمی بود که در مورد اینکه والدین چگونه برچسب میزان مصرف دارو‌های مایع را درک می‌کنند، مطالعه می‌کردند. تیم او دو هزار و نود و شش والدین را به کار گرفتند تا در این نظرسنجی مشارکت کنند. تمام آنها حداقل یک فرزند هشت ساله یا کوچکتر داشتند.
والدین برچسب میران مصرف برای یک داروی مایع را خواندند. سپس آن‌ها ابزاری به منظور اندازه گیری آن انتخاب کردند. بیشتر آن‌ها، قاشقی نامناسب را از وسایل آشپزخانه انتخاب کردند.
نام " قاشق چای خوری " می‌تواند برای دو نوع قاشق به کار برده شود. یک قاشق چای خوری برای آشپزی سایز دقیقی دارد که همیشه مقدار مشابه‌ای از یک مواد را بر‌می‌گرداند. اما این اصطلاح همچنین به بخشی از وسایل آشپزخانه اشاره می‌کند که برای غذا خوردن استفاده می‌شود. این نوع قاشق‌های چای خوری با توجه به اندازه می‌توانند به صورت گسترده‌ای متنوع باشند. والدینی که از این دسته قاشق‌ها استفاده می‌کند، کودک خود را با استفاده بیش از حد یا کمتر از حد مجاز دارو به خطر می‌اندازند.
تحقیق تازه‌ای نشان داد که بسیاری از والدین این کار را انجام می‌دهند. یافته‌ها به زودی در نشریه علمی طب اطفال منتشر خواهد شد.
دانشمندان والدین‌هایی را به کار گرفنتد که فرزندشان را به یکی از سه درمانگاه سرپایی آورده بودند. حداقل هفت نفر از ده نفر از افرادی که به این درمانگاه‌ها مراجعه کرده بودند از خانواده‌های کم درآمد بودند.
همان طور که می‌بینید این دختر بچه در حال استفاده از یک سرنگ دهانی می‌باشد. پزشکان اشاره می‌کنند که این سرنگ‌ها به عنوان یک ابزار والدین را کمک می‌کنند تا مقدار مناسبی از داروهای مایع را به کودکان خود بدهند.
والدین‌ها به صورت تصادفی به پنج گروه تقسیم شدند. هر گروه دستورالعمل میزان مصرف برای یک داروی مایع دریافت کرد. دو گروه برچسب‌هایی دریافت کردند که فقط یک واحد اندازه گیری از آن داشت: میلی لیتر. به گروه سوم برچسب‌هایی داده شده که دو واحد اندازه گیری داشت. واحد‌ها میلی لیتر و قاشق چای خوری بودند. به والدین قرار کرفته در گروه چهارم برچسب‌هایی داده شد که فقط یک واحد داشتند: قاشق چای خوری.
به والدین کارتی با عکس‌هایی از ابزار اندازه گیری نشان داده شد. عکس‌ها شامل قاشق‌های دوز، قاشق‌های اندازه گیری، فنجان‌های دوز، قطره چکان و سرنگ بودند. هر کدام دارای نشانه‌هایی بود که به اندازه گیری دقیق مقدار دارو کمک می‌کردند. بقیه عکس‌ها، قاشق چای خوری و قاشق غذا خوری را نشان می‌دادند – ابزاری که نمی‌توانستند مایعات را به صورت دقیق اندازه بگیرند.
بعد از نگاه کردن به کارت، محققان از هر کدام از والدین خواستند: "اگر شما تمامی این ابزار اندازه گیری را در خانه داشتید، کدام یک از این‌ها به شما این امکان را می‌دهد که مقدار مناسب و دقیقی از دارو را به کودکتان بدهید؟"
والدین‌هایی که به آن‌ها برچسب واحد قاشق چای خوری داده شده بود به احتمال زیاد قاشق آشپزخانه را انتخاب کرده بودند. حتی وقتی که برچسب حاوی گزینه میلی لیتر بود. بیش از یک چهارم یا بیست و هفت و هفت دهم درصد از والدین که به آن‌ها برچسب حاوی واحد قاشق چای خوری نشان داده شده بود، یک قاشق آشپزخانه انتخاب کردند. در مقابل، فقط هشت و سه دهم درصد از والدین‌ها در گروه‌هایی که فقط واحد میلی لیتر به آن‌ها نشان داده شده بود قاشق نامناسب را انتخاب کردند.
از والدین‌هایی که دستورالعمل میلی لیتر و قاشق چای خوری به آن‌ها داده شده بود، بیست و دو و دو دهم درصد قاشق آشپزخانه را انتخاب کردند. این سهم حتی بالاتر بود، بیست و نه تا سی و یک و هشت دهم درصد، از میان والدین‌هایی که به آن‌ها دستورالعمل میلی لیتر و قاشق چای خوری یا فقط دستورالعمل قاشق چای خوری داده شده بود.
سواد بهداشتی والدین
دانش بهداشتی والدین ممکن است بر انتخاب مقدار دارو اثر بگذارد. محققان این درک از تعیین مقدار دارو توسط والدین را "سواد بهداشتی" تعریف می‌کنند. یین توضیح می‌دهد: این برمی‌گردد به این که چگونه افراد اطلاعات در مورد سلامتی کودکان را درک می‌کند و آن‌ها با استفاده از این اطلاعات چگونه در رابطه با سلامتشان تصمیم می‌گیرند.
بیش از سه مورد از هر چهار والدین، هفتاد و هفت درصد از کل جامعه آماری در این مطالعه امتیاز خوبی در زمینه سواد بهداشتی کسب نکرده اند. و کمتر احتمال داشت که این گروه از والدین، ابزار مناسبی برای اندازه گیری مقدار دارو بردارند.
پزشکان و دیگر متخصصین، می‌توانند به والدین در کمک کنند که بفهمند چگونه دارو‌ها را یه صورت دقیق اندازه بگیرند. قاشق‌های آشپزخانه در شکل و اندازه‌های مختلف به بازار می‌آیند. استفاده از قاشق با اندازه اشتباه باعث می‌شود که به کسی بیشتر یا کمتر از مقدار تعیین شده توسط پزشک دارو داده شود.
داده های جدید، دستورالعمل‌هایی که توسط مرکز کنترل و مقابله با بیماری آمریکا و انجمن آمریکایی حمایت از اطفال به تصویب رسیده بود را تأیید کرد. هر دو مرکز توصیه کرده اند که پزشکان و شرکت‌های دارویی، اطلاعات مقدار مصرف دارو را فقط برحسب واحد میلی لیتر درج کنند.
یان پال، متخصص اطفال در داشگاه پزشکی پن، اشاره می‌کند که این مطالعات نظریه دیگری را نیز تأیید می‌کند که توسط انجمن آمریکایی حمایت از اطفال تصویب شده بود. آن گروه از پزشکان "کاربرد سرنگهایی با واحد‌های متریک" را توصیه کردند.
به علاوه چنین روندی به والدین‌هایی کمک می‌کند که هنگامی که با یک کودک بیمار مواجه می‌شوند مضطرب و آشفته می‌شوند. برخی از والدین قاشق چای خوری را به اشتباه قاشق غذا خوری می‌خوانند. یا این که ممکن است آن‌‍‌ها در تعداد این واحد با مقدار میلی لیتر دچار سر‌در‌گمی شوند. به طور مثال دو قاشق غذا خوری به جای دو میلی لیتر داده شود که باعث می‌شود کودک یک کودک پانزده برابر مقدار مجاز را قورت بدهد. خوردن بیش از حد دارو یا آوردوز به صورت جدی باعث ریتم نامظم قلب و یا حتی تشنج می‌شود.
اهمیت فراوانی دارد که کودکان حتی در سنین پایین شروع کنند به یادگیری این که چگونه مراقب سلامتی خود باشند. به این ترتیب وقتی آن‌ها خودشان تنها و دور از والیدینشان هستند، می‌دانند که باید چه کار‌هایی انجام بدهند تا سالم بمانند.